Kirjoittanut sim | kesäkuu 23, 2011

Melbourne, tasoristeysten luvattu kaupunki

Melbournessa on melko kattava junaverkosto – lähijunalinjoja on 16, asemia pari sataa ja matkustajia yli puoli miljoonaa päivässä. Junalinjaston operointi on kilpailutettu ja kulloinenkin junaoperaattori – tällä hetkellä firma nimeltä Metro – on suosittu parjauksen aihe koska etenkin junien täsmällisyydessä on aika paljon parantamisen varaa. Kuitenkin työmatkoihin päivittäin junaa käyttäessäni koen systeemin toimivan pääsääntöisesti ihan OK. Junaverkosto on paria keskustan asemaa lukuunottamatta maan pinnalla.

Eräs kummallisuus Melbournen junainfrastruktuurissa kuitenkin on, nimittäin risteykset. Tasoristeyksiä näkee Suomessa kaupunkialueilla (tai missään muuallakaan, varsinkaan suurkaupungeissa) verrattain harvoin nykyään – esimerkiksi Helsingissä taitavat kaikki junaristeykset olla siltoja tai tunneleita, en ainakaan muista nähneeni pk-seudulla ainuttakaan tasoristeystä. Melbournessa sen sijaan lähestulkoon kaikki risteykset ovat tämänkaltaisia tasoristeyksiä (kuvassa Hampton St:n tasoristeys Hamptonissa):

Tasoristeysten ansiosta ratojen ylityspaikkoja on melko runsaasti ja asemille ajaminen on helppoa. Väistämättä haitat lienevät hyötyjä suuremmat, koska etenkin ruuhka-aikaan tasoristeyksistä koituu väistämättä harmia liikenteelle – ruuhka-aikaan on paljon sekä juna- että autoliikennettä, joten vilkkaimpien tasoristeysten ylityskohdat jonoutuvat pahasti viiden-kuuden maissa. Lisäksi raitiovaunuliikenne kulkee useasta tasoristeyksestä ristiin junien kanssa ja näissä paitsi ratikat joutuvat odottamaan junia, junat joutuvat hidastelemaan risteyksen rakenteen vuoksi.

Melbournessa tasoristeyksiä on noin 180 kappaletta, ja monet tahot haluaisivatkin että tasoristeyksiä poistettaisiin. Esim. paikallinen autoliitto RACV on sitä mieltä että tasoristeykset ovat pahimpia ruuhkien aiheuttajia. Luonnollisesti risteyksien muuttaminen ei olisi mikään halpa juttu, eikä konkreettisia suunntelmia risteyksien suurimittaisesta muuttamisesta ole olemassa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: