Kirjoittanut sim | maaliskuu 6, 2012

Business-luokan lentoyhtiövertailun voittaa..

.. Qantas, taas. Tämä parin viikon tauko tässä blogissa johtuu juuri loppuneesta Euroopan työreissustani – vaikka tämä nyt ei varsinaisesti Australiaan liitykään, liittyy se tänne matkustamiseen joten kirjoitetaanpa toinen lentoyhtiövertailu. Kirjoitin aiemmin kokemuksistani eri lentoyhtiöistä Australiaan/Australiasta lennettäessä turistiluokassa, ja sen epätieteellisen minimiotosvertailun voitti Qantas. Tämän juuri päättyneen ja aiemman vastaavan reissun peruilta omaan nyt business-luokan kokemuksia Euroopan ja Australian välillä neljästä eri yhtiöstä eri legeiltä; Lufthansa, Cathay Pacific, Finnair, ja Qantas joista kolmella jälkimmäisistä lensin tällä reissulla.

Business-luokassa lennettäessä kaikki valituksen aiheet ovat luonnollisesti pienimuotoisempia kuin turistiluokassa – ovathan istuimet yms joka tapauksessa kertaluokkaa parempia. Tässäkin luokassa matkanteosta kuitenkin löytyy huomattavia eroja.

Ensimmäisen, Melbourne-Hong Kong-legin, lensin Cathay Pacificin koneella, joka sattui olemaan firman 100. lentokone.


Cathay Pacificin 100. lentokone, Airbus A330-300

Cathayn istuimet olivat muuten mukavia ja aitoja lie-flat-istumia eli menivät täysin makuuasentoon, mutta Cathayn istuimissa on turvavöissä täysin käsittämätön möhkäle:


Cathayn typerä turvavyö

En ole koskaan käsittänyt mihin tuota voidaan tarvita (mutta en muistanut taaskaan siitä kysyäkään, joten tämä jää edelleen mysteeriksi), ja se tekee turvavyöstä melko hankalan ja epämukavan kapistuksen. Istuinkonfiguraatio oli lisäksi typerä ns. herringbone-malli, joka tekee vieruskaverin kanssa juttelemisen täysin mahdottomaksi. Tässä nyt ei sinänsä ole välttämättä mitään vikaa, mutta itse tykkään hiukan avarammasta konfiguraatiosta. Muuten kokemus oli kuitenkin miellyttävä; palvelu pelasi hyvin, ruoka oli kelvollista, elokuvavalikoima hyvä ja henkilökohtainen videoruutu iso.

[Päivitys 16.3.2012: Kysyin sitten Cathay Pacificilta mikä ihme möhkäle se on. Vastaus kuului että ”I would like to advise that the seat belt has an attached air bag in case of emergency situations” – hmmm.. hiukan olen skeptinen miten moinen systeemi toimisi ja olisiko sillä mitään vaikutusta mihinkään. Ilmeisesti kuitenkaan Cathay Pacific ei ole ainoa näiden käyttäjä.]

Sekä Hong Kong-Helsinki-legin että paluumatkan Helsinki-Singapore-lennon lensin Finnairilla, molempien lentojen konetyyppinä Airbus A340-300. Finnairin koneissa ei ainakaan ollut edellämainittua Cathayn herringbone-ongelmaa, vaan konfiguraatio oli perinteinen avoin 2+2+2. Istuinkonfiguraatio oli kuitenkin mielestäni jo liian avoimia; ei ole hyvä niinkään. Jutteluun tämä konfiguraatio kuitenkin sopi hyvin, ja onneksi viereen osuikin edes toiseen suuntaan mennessä keskustelutaitoinen matkustaja.


Finnairin istuinkonfiguraatio

Finnairin viihdejärjestelmä on kohtuuttoman onneton, etenkin ottaen huomioon että kalusto on uutta. Leffavalikoima on pieni ja henkilökohtainen videoruutu on onnettoman kokoinen rääpäle joka on kiinteästi edessä olevan istuimen selkänojassa.


Finnairin viihdejärjestelmä; kaikin puolin kilpailijoitaan heikompi

Lisäksi järjestelmä jumitti taas parikin kertaa ja sen uudelleenbuuttausta sai jonkun aikaa odotella. Palvelu kuitenkin pelasi kohtalaisen hyvin ja ruokakin oli peräti hyvää – aamulla tarjolla oli jopa tuoretta pullaa! Tarjoiluastiat kuten lasit olivat Finnairilla hienoimmat. Suurin ongelma Finnairin lennolla oli kuitenkin yllättävän huono istuin; istuin ei ole todellinen lie-flat-istuin vaikka sitä niin mainostetaankin, vaan jää jonkun verran vaakatasosta vinoon. Nukkumisen kannalta tämä oli sikäli huono juttu että liu’uin Finnairin istuimissa alaspäin enemmän kuin muuten vastaavissa Lufthansan nahkaisissa versioissa aiemmin.

Euroopan sisäiset lennot olivat Finnairilla, mutta tunnetusti Finnairin business-luokka ei Euroopassa eroa mukavuudessaan turistiluokasta mitenkään, joten siitä ei nyt tällä erää sen enempää.

Singaporesta takaisin kotiin Melbourneen oli vuorossa Qantas uudella A380:llään. Tämä on tähän mennessä kokemistani ehdottomasti paras kombo niin yhtiön kuin kalustonkin osalta (vaikka United Airlinesin uusittu Boeing 747:n yläkerran businessluokka on myös oikein hyvä). Kone on luonnollisesti hyvin uusi, ja business-luokka loistava. Erityisen mukava ominaisuus A380:ssä on että se on selvästi muita koneita hiljaisempi. Viihdejärjestelmässäkin riittää valinnanvaraa vaikka millä mitalla (leffoja ja sarjoja on kirjaimellisesti satoja) ja istuimet ovat sopivan suojattuja mutta silti avoimia.


Qantasin mukavat ”podit”

Qantasin lennolla ateriat olivat vähän kaksipiippuinen juttu; illallisen kala oli niin hyvää että se olisi ollut ravintola-annoksenakin hyvä. Aamupalan etukäteistilaussysteemi oli kätevä (lappuun ruksattiin mitä aamupalalla halusi syödä ja juoda ja oma valinta tuotiin sitten aamulla eteen), mutta laadussa oli vähän parantamisen varaa. Palvelu oli kohteliasta, tehokasta ja tämän reissun ystävällisintä. Vaikka Australialaiset usein parjaavat Qantasia ja sen palvelua, minulla on yhtiön long haul-lennoista toistaiseksi pelkästään hyviä kokemuksia, matkustusluokasta riippumatta.

Lentokentistä sekä Singapore että Hong Kong toimivat tällä reissulla vaihtokenttinä kohtalaisen hyvin. Hong Kongin kenttä on hiukan modernimpi kun taas Singaporen kentällä on etenkin lattioiden osalta aika kammottavia sisutusratkaisuita😉 Hong Kongin kentällä yllätti tällä reissulla se, että kaupat menevät kiinni ”jo” ilta-11:n maissa, ja osa loungeistakin klo 23:45. Toisaalta Helsinki-Vantaan lentokentällä suurin osa kaupoista oli kiinni jo ilta-yhdeksältä. Joka tapauksessa, kun koneeni Hong Kongista lähti yöllä yhden jälkeen, oli kentällä jäljellä aika vähän muuta tekemistä kuin kävellä ympäriinsä puoliautioilla käytävillä.

Hong Kongin kenttä klo 23

.. joka on itse asiassa on ihan hyvä juttu – on nimittäin eräs asia mitä en ole koskaan ymmärtänyt; suurin osa ihmisistä joilla on edessään pitkäkin lento käyttävät kaiken odotteluaikansa kentällä istuskellen. ISTUEN. Miksi?! Eikö edessä oleva esim. 11 tunnin istuskelu jotenkin riitä, vai? Minun ainakin on helpompi istua jos on ennen lentoa tehnyt edes muutaman kilometrin kävelylenkin ympäri kenttää. Oletan sen olevan terveellisempääkin.


Ihmisiä istumassa odottamassa istumaan pääsemistä Singaporen kentällä

Tämä heijastuu myös loungejen palveluun, joista päällimmäisenä lienevät suihkut ja mukavat tuolit pienen purtavan lisäksi. Minä en haluaisi loungeltani niinkään mahdollisuuksia lisäistumiseen, olkoon miten mukavasti vain, vaan liikkumiseen – juuri missään en kuitenkaan ole törmännyt loungeihin joissa olisi kuntosali tai kunnon uima-allas ja vaikka lainattavia varusteita. Näitä kaipaisin kovastikin, en mukavia istuimia ja naksuja.

Helsinki-Vantaan non-Schengen osassa oleva Finnair Lounge ei ollut tässä tapauksessa poikkeus, mutta oli muuten oikein siisti ja mukava lounge – ja mikä parasta, tarjolla oli poronkäristystä. Nam. Yksi harvoista loungeista joissa tarjoillaan ihan kunnon ruokaa.


Finnair Lounge Helsinki-Vantaalla

Kaiken kaikkiaan kaikki yhtiöt olivat kuitenkin tässä luokassa ihan ok – hämmästyttävintä oli ehkä Finnairin viihdevalikoiman huonous niin uudessa koneessa, sekä täysin vaakatasoon menevien istuinten puute – ne eivät montaa lisäsenttiä olisivat tarvinneet.

Tälläkin kertaa kokonaisuuden voiton vie Qantas; toki Finnairin reitti on Suomessa käyntiä ajatellen ylivoimainen – minäkin pääsin paluumatkalla tekemään 32h:n mittaisen visiitin pk-seudulle, mikä oli oikein tervetullut pikapoikkeama. Sekä Finnair että Qantas saavat pisteet ei-kovin-tiukasta matkatavarapolitiikasta; Finnairilta ei tullut Helsingistä lähdettäessä mitään seuraamuksia vaikka ruumaan meni ylimääräinen kolli, ja Qantas päästi Singaporessa koneeseen ilman mitään mutinoita vaikka mukana oli neljä isoa carry-on-laukkua.


Epäisänmaallisuuden uhallakin, kengurulogo saa nykyään aikaan parempia fiiliksiä kuin Finnairin sininen F


Responses

  1. Noista liikkumismahdollisuuksista on muuten pakko mainita, että Turun lentokentällä on nyt juuri ollut 3kk kokeilu kuntoilumahdollisuuden tarjoamisesta lentokentällä,
    http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_turku?pg=news&tid=2&nid=7516125 .
    En tiedä, miten paljon tuota on käytetty, ja aikooko ne joskus jatkaa sitä, mutta itsestänikin idea kuulosti hyvältä.😉

  2. Kas, mielenkiintoista! Tuo ”kuntosali” näyttää melko pieneltä mutta jostainhan sitä on hyvä aloittaa – olisi tosiaan hauska kuulla miten paljon sitä on käytetty..


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: