Kirjoittanut sim | kesäkuu 8, 2012

Maan mainostamisesta

Turismi on Australiassa iso bisnes; se työllistää yli puoli miljoonaa ihmistä ja käsittää 2.5% GDP:stä (prosentuaalisesti samaa luokkaa Suomen kanssa muuten). Huolimatta siitä että vahva Australian dollari on tehnyt maasta melko kalliin kohteen, saapuneiden turistien määrä on taas nousussa ja oli lähes 510,000 ihmistä tämän vuoden huhtikuussa mikä on historiallisesti katsottuna ihan kelpo taso. Top 5 turistien lähtömaata ovat Uusi-Seelanti, Iso-Britannia, USA, Kiina ja Japani, joten maan markkinoinnissa pitää ottaa huomioon monia erilaisia kulttuureja. Aasian suuntaan Australiaa usein markkinoidaankin hiukan eri lähestymistavalla kuin esim. Yhdysvaltoihin.

Maan markkinoinnissa on viime vuosinakin käyty läpi monia eri tyyppisiä mainoskampanijoita. Tämä 1980-luvun Amerikkalaisille suunnattu mainos Paul Hoganin tähdittämänä on varhaisista ehkä klassisin, josta kuuluisa sanonta ”throw another shrimp on the barbie” on saanut alkunsa, vaikka mainoksessa ei itse asiassa juuri tuota sanamuotoa käytetäkään:

Vuonna 2003 alkean Australiaa mainostettiin maailmalla iskulauseella ”Where the bloody hell are you?”, tähän tapaan:

Mainoksen iskulause oli kuitenkin liian karua kieltä Iso-Britannialle, jossa mainos kiellettiin ja mainoksesta tehtiinkin monta parodiaa.

Vuonna 2009, jolloin me tänne muutimme, meneillään oli kuuluisan Australialaisen ohjaajan Baz Luhrmannin ohjaamat mainokset konseptilla ”Come walkabout”:

Tällä hetkellä meneillään oleva kampanja teemalla ”There’s Nothing Like Australia” lanseerattiin vuonna 2010 mm. näin:

Juuri tämän kuun alusta Tourism Australia on myös tehnyt samalla teemalla pätkät jokaisesta osavaltiosta erikseen; tässä Victorian versio joka mielestäni sisältää erinomaista videomateriaalia mutta tuo hissimusiikkimainen ääniraita vähän häiritsee.. luulisi jotain dynaamisempaakin löytyvän:

Muiden osavaltioden vastaavat pätkät löytyvät täältä: New South Wales, Australian Capital Territory, Western Australia, South Australia, Queensland, Northern Territory & Tasmania.

Yritin pikaisesti etsiä vertailun vuoksi Suomesta ulkomaisille turisteille suunnattuja mainoksia, mutta eipä löytynyt. Sen sijaan Ulkoasianministeriön pyörittämän ”This is Finland”-sivustolla ”uutisten” alla on kuvaa uivasta jääkarhusta ja Matkailun edistämiskeskuksen englanninkielisiltä sivuiltakaan ei löydy videomateriaalia – pikkuisen etsimällä sivuilta sentään löytyi linkki Visit Finland Youtube-kanavalle.


Responses

  1. Intiassa ja Sri Lankassa huomasimme, kuinka Australiaa mainostettiin joka puolella isoista mainostauluista Bollywood -leffoihin asti. Australiaan opiskelemaan tai töihin lähteminen onkin jokaisen intialaisen ja sri lankalaisen ykkösunelma. Bollywood -leffoissa maalataan ruusuista kuvaa opiskelijaelämästä Australiassa, kaikki asuvat hulppeissa huviloissa suoraan rannalla ja juhlivat joka ilta.🙂

  2. Onhan noita videoita Suomestakin, tosin tarvitsee tietää mitä etsii.😉

    Oulusta on ainakin: http://www.youtube.com/watch?v=SxQsIr6fJrI&feature=relmfu

    Seinäjoki: http://www.youtube.com/watch?v=m3ydQv2DB0c ja http://www.youtube.com/watch?v=7ZWox8-Yfxo

    Pohjois-Karjala: http://www.youtube.com/visitkarelia

    Turkkunen: http://www.elamasikunnossa.fi/


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: