Kirjoittanut sim | kesäkuu 17, 2012

Autot Australiassa

Autoilusta Australiassa tulee ensimmäisenä mieleen vasemmanpuoleinen liikenne, mutta muitakin eroja Suomeen on. Kuten Pohjois-Amerikassa sekä rehellisesti sanoen suurelta osin Suomessakin, yhdyskuntarakenne on täällä suunniteltu aikalailla autoille. Vaikka Melbournessa ja Sydneyssä tosin etenkin yksin asuva henkilö pärjää asuinpaikan oikein valitsemalla kohtalaisen hyvin ilmankin autoa, uskaltaisin silti väittää että vähänkin vapaata liikkumista arvostava & kaupunkialueen ulkopuolisia nähtävyyksiä kaipaava perhe tarvitsee auton.

Näin siis myös turistina; moniin paikkoihin pääsee kyllä julkisilla, mutta matka voi kestää kohtuuttoman kauan ja yhteyksiä voi olla harvakseltaan; otetaan esimerkkinä niinkin arkinen nähtävyys kuin Healesvillen eläintarha 60km Melbournen keskustasta itään. Autolla sinne ajaa noin tunnin. Julkisia yhteyksiä (juna+bussi) sinne on keskustasta viikonpäivästä riippuen vain yhdestä kuuteen kappaletta päivässä ja matkaan menee yli kaksi tuntia suuntaansa. Auton vuokraus – tai pidempään viipyville osto – on siis enemmän kuin suositeltavaa. Vuokraus ei valitettavasti ole yhtä halpaa kuin Yhdysvalloissa, mutta ei onneksi niin tolkuttoman kallista kuin Suomessakaan; esimerkkinä Aviksen perushinnoilla keskikokoisen auton kahden viikon vuokra maksaa täällä noin $680 (eli noin 540 euroa), kun Suomen Avis tarjoaa saman kokoluokan autoa kahdeksi viikoksi sopuisaan reilun 2,000 euron(!) hintaan.

Väestöön suhteutettuna autoja on täällä lähes täsmälleen yhtä paljon kuin Suomessa, noin 56 autoa per 100 ihmistä. Sen verran hyvä julkinen liikenne kuitenkin on, että meidänkin 4-henkinen perhe pärjää hyvin yhdellä autolla (jota sitäkään ei joka päivä käytetä) koska minä pääsen kulkemaan työmatkat hyvin junalla. Autokanta on jonkun verran Suomea uudempaa, keski-iän ollessa tasan 10 vuotta Suomen 12.3 vuoteen verrattuna.

Suosituimmat automerkit ovat pitkälti tuttua tavaraa; Top 5 on Toyota, Holden, Ford, Mazda ja Hyundai. Holden on General Motorsin aussimerkki ja Opelia vastaava.

Autotyypeistä; mutu-tuntumalla täällä on maastoautoja ja ns. katumaastureita Suomea enemmän liikenteessä, mutta ei kuitenkaan läheskään yhtä paljon kuin Yhdysvalloissa. Uusista myydyistä autoista 28% on SUV:eiksi luokiteltavia. Oikeissa maastoautoissa Toyota Land Cruiser lienee suosituin, kun taas katumaastureissa Toyota Kluger (USA:ssa Highlander) on varsin yleinen katukuvassa. Itseäni ärsyttää ympäristönäkökulmasta katsottuna viimeisen ~10 vuoden aikana tullut katumaasturibuumi, mutta on toki muistettava että Australiassa on paljon paikkoja joissa nelivedot tulevat aidosti tarpeeseen; oikein ilolla siis katselee välillä kun näkee liikenteessä täysmutaisia maastoautoja – ainakin niitä on käytetty ”oikein”, eikä vain hankittu isoa rumilusta omaa egoa pönkittämään pelkästään kaupunkiliikenteeseen.

Paikallisena erikoisuutena ovat lisäksi utet; nämä matalat lava-autot ovat jostain kumman syystä paitsi eri alojen manuaalista työtä tekevien, myös nuorison suosiossa – ja etenkin ”hoon”-tyyppisen nuorison, eli kaahailevan. Työmiesten käytössä lavat ovat täynnä milloin mitäkin koneita ja tarvikkeita, jälkimmäisessä tapauksessa autot näyttävät tältä:

Eivät mielestäni mitenkään erityisen käytännöllisiä vaikkapa perheautoksi. Ja noin pääsääntöisesti kaksipaikkaisina eivät mielestäni käteviä normaaliautoja oikein mihinkään muuhunkaan.. Sen lisäksi tietysti että ovat typerän näköisiä. Joko kerroin että en hirveästi tykkää niistä?😉

Autojen hintojen vertailu Suomeen on monesti vaikeaa; harvaa automallia myydään täysin vastaavina Suomessa ja Australiassa – ainakin varustelutaso monesti eroaa. Eräs auto mikä kutakuinkin samanlaisena kuitenkin löytyy on Ford Mondeo. Esimerkiksi hatch-mallinen 2.0 litran bensamoottorilla varustettu malli maksaa täällä $35,000 (tämänhetkisellä vaihtokurssilla €28,000) kun Suomessa vastaavan hinta on karvan vajaa €40,000. Hinta täällä on siis aika tarkkaan 30% halvempi, mikä toimii hyvänä nyrkkisääntönä hintatasolle.

Moottorikokojen suhteen täällä ollaan Suomen ja USA:n välimaastossa. V6-koneella varustetut autot ovat yleisiä ja meidänkin perheauto – Toyota Aurion – mikä on täällä tavallistakin tavallisempi (ja itse asiassa täällä Toyotan Melbournen tehtaalla valmistettu), luokiteltaisiin Suomessa 3.5l:n V6:lla moottorikooltaan hyvinkin suureksi. Houkutus oli suuri hankkia maastokelpoisempi ajoneuvo koska moniin paikkoihin ei tosiaan tällä autolla ole mitään asiaa – pragmaattinen lähestymistapa kuitenkin voitti koska pienten lasten kanssa ei nyt ehkä kuitenkaan tule vielä vuosiin lähdettyä sellaisiin outback-seikkailuihin jotka vievät päivien päähän sivilisaatiosta..

Bensan hinta on tällä hetkellä siinä $1.30/litra eli reilun €1/litra tienoilla, vaihdellen jopa 10c/litra päivästä riippuen – tyypillisesti hinta on keskiviikon tienoilla alimmillaan ja nousee viikonlopuksi. Lisäksi monelta huoltoasemalta saa tankattua nestekaasua – käytössä on nimittäin huomattava määrä joko pelkällä LPG:llä kulkevia autoja tai dual fuel-ratkaisuja.

Peruspolttoaine on samaa E10-tyyppistä bensaa kuin Suomessa, eli max 10% etanolia sisältävää. Polttoainetta myydään yleensä kolmena eri tyyppisenä; ”regular” on oktaaniluvultaan 91, ”premium” 95 ja yleisesti on saatavilla myös 98-oktaanista. LPG-ajoneuvoilla ajettaessa on syytä pitää mielessä että sitä ei ole mitenkään kaikkialta – etenkään keskellä-ei-mitään-maaseudulta – saatavilla. Lisäksi outback-erikoisuutena on Opal-polttoaine; kyseessä on matala-aromaattis-yhdisteinen regular-polttoainetta vastaava polttoaine ja sitä käytetään aboriginaaliyhteisöjen lähettyvillä – tämän erikoispolttoaineen surullinen mutta tehokas pointti on siinä että aboriginaalialueilla on ollut suuria ongelmia bensiinin haistelusta; Opal:issa on aromaattisia yhdisteitä viidesosa normaalibensaan nähden ja siitä ei siis saa yhtä hyvin ”kicksejä” kuin tavallisesta bensasta.

Käyttökuluina on vakuutuksen lisäksi otettava huomioon vuosittain rekisteröintimaksu jonka suuruus Victoriassa on reilu $600. Vaikka auton on aina oltava ns. ”roadworthy” eli hyväksyttävässä ajokunnossa, mitään katsastusjärjestelmää ei ole olemassa ja kunto onkin todistettava ns. ”Certificate of Roadworthiness”:illä vain autoa myytäessä.

Sekalaispointteina mainittakoon että päästörajoituksissa Australia käyttää Euroopan päästörajoitusluokituksia, tosin muutaman vuoden jäljessä; tällä hetkellä mennään Euro IV:n mukaisesti, 2013 marraskuusta eteenpäin Euro V:n ja 2018 eteenpäin Euro VI:n mukaan. Automaattivaihteiset autot ovat muuten ylivoimaisesti suositumpia kuin käsivaihteet, vaikka niitäkin sentään on käytössä.

Mikäli muuten kuvittelee tuovansa vaikka lasten turvaistuimia Suomesta tänne, on syytä pitää mielessä että se on teoriassa kiellettyä; täällä on käytössä omat turvaistuinstandardit joiden mukaan istuimet pitää olla hyväksytty. Tästä idioottimaisesta systeemistä riittäisi kirjoitettavaa omaksi postikseen, mutta teoriassa siis Eurooppalaisia turvaistuimia ei saa täällä käyttää ilman paikallista tyyppihyväksyntää. Sanon teoriassa koska on aika epätodennäköistä että niistä poliisi sattuisi valittamaan..

Seuraavaksi voisinkin kirjoitella parkituksesta; täkäläisissä parkkipaikkamerkinnöissä kun on hiukan opeteltavaa ennen kuin niitä pystyy tulkitsemaan oikein.

Siitä vasemmanpuoleisesta liikenteestä on muuten alkuun muutakin harmia (alkuun = ensimmäiset viikot) kuin se että muistaa ajaa oikealla – eli vasemmalla – puolella tietä; sen lisäksi pitää muistaa istua autoon oikelta – eli oikealta – puolelta, matkustajan paikalta kun autoa on yllättävän hankala ajaa. Sen lisäksi pitää muistaa käyttää oikean puoleisella viiksellä tuulilasinpyyhkijöitä ja vilkkua. Sekavaa kyllä tämä tapahtuu eri autoissa eri puolelta, ja ihan alkuun tuulilasia tulikin risteyksien lähellä pestyä epäilyttävän paljon..


Responses

  1. Heippa! Törmäsin blogiinne vahingossa intterwebsiä selatessani. Olen toine osapuoli ivajaa kolmikymppisestä insinööripariskunnasta ja olemme itsekkin muuttaneet Ausseihin puolisen vuotta sitten, tosin Sydneyhyn. Mahtavaa tekstiä täällä ja ihailtavaa perusteellisuutta! Kiitos blogista, toivoisin vain että olisin törmännyt tähän jo ennen muuttoa😀

    • Kiitos kommentista ja lukemisesta & hyvää talven jatkoa sinne itärannikolle!


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: