Kirjoittanut sim | elokuu 31, 2012

Pysäköinnistä

Äkkiseltään voisi kuvitella että postauksen kirjoittaminen pysäköinnistä on kategoriassa tikusta asiaa – ehkä näin onkin, mutta pysäköinnissä on täällä hiukan opeteltavaa ennen kuin homma sujuu kunnolla. Ensin kuitenkin hyvät uutiset: Melbournessa on lähes kaikkialla tarpeeksi parkkipaikkoja ja kovin kaukaa ei tarvitse arkielämässä yleensä parkkipaikkaa hakea. Lähiöissä parkitus on myös yleensä ilmaista ja usein lukuisa määärä parkkipaikkoja piilotettu kauppojen ”taakse”. Pysäköinti on hyvin opastettukin, kunhan ensin opettelee mitä merkit tarkoittavat. Luonnollisesti jälkikäteen ajateltuna kaikki on kovin loogista – tai ainakin melkein kaikki..

Tässä ensin se tavallisin pysäköintiopaste. Kyltistä oikealle ei saa pysähtyäkään ollenkaan, ja merkistä vasemmalle saa pysäköidä. Tunniksi. Ma-La päivisin. Minulle ei ole ikinä selvinnyt mistä tuo ”P” on lyhenne – Parking varmaan vaikka tuntia tarkoittaakin – mutta sen edessä oleva numero siis kertoo miten monta tuntia siinä saa pysäköidä. Jos alla on päivänaikarajoitus, koskee ylläoleva pysäköintiaikarajoitus vain tätä ajanjaksoa. Tässä tapauksessa esim. kello kuuden jälkeen illalla ja sunnuntaisin saa pysäköidä miten pitkään tahansa.

Ajanvalvonta näillä paikoilla hoidetaan pysäköinninvalvojan toimesta; parkkikiekot ovat tuntematon käsite. Pysäköinninvalvoja vetää usein tiettyyn kohtaan rengasta valkoisen kalkkiviivan ja tulee N:n tunnin päästä takaisin. Jos viiva on samalla paikalla, napsahtaa sakot. Sakot eivät ole mitään parin kympin juttuja, vaan pysäköintirikoksesta riippuen esim. Melbournen kaupungin alueella $70 – $141. Nämä aikarajoitetut paikat ovat yleensä tunnin, kahden tai neljän tunnin paikkoja.

Paitsi silloin kun eivät ole; esim. koulujen lähellä on ”drop off zone”:lla aikalailla lyhyempiä aikoja – tämä 2min taitaa olla lyhyin näkemäni. Tämäkin rajoitus on voimassa vain koulupäivinä, joten jos mielii jättää tällaiseen paikkaan autonsa koko päiväksi on syytä olla selvillä että onko koulupäivä vai ei. Monesti näkee myös 15min tai 30min paikkoja lyhyttä kaupoissa asiointia varten (kylteissä nämä ilmoitetaan tunnin osina, eli esim. 1/4 tai 1/2). Pelkkä ”P” ilman numeroita taas tarkoittaa että siinä saa auto olla miten pitkään tahansa.

Entäs sitten maksulliset paikat? Jos opasteessa lukee ”METER” tai ”TICKET” allaolevaan tapaan, tarkoittaa se maksullista paikkaa jossa voi olla maksamallakin max se mainittu aika, allaolevassa tapauksessa päiväsaikaan tunnin. Tässäkin paikassa on siis aikarajoitus, ja klo 20:30:n jälkeen pysäköinti on ilmaista eikä aikarajaa ole 19:30:n jälkeen (mutta 20:30:een asti pitää maksaa); sunnuntai-päivisin pysäköinti on ilmaista, mutta saa kestää maksimissaan tunnin.

Tällöin haetaan masiinasta lippu – paikan kehitystasosta riippuen tämän lipun voi maksaa kolikoilla, seteleillä, luottokortilla ja välillä jopa kännykällä – joka sitten laitetaan tuulilasiin (sisäpuolelle) esille todisteeksi maksetusta maksusta. Paitsi jos laite ei anna lappua; jotkut maksulliset pysäköintipaikat on numeroitu ja laitteelle syötetään ensin se parkkipaikkanumero mihin haluaa rahaa pistää. Jäljellä oleva aika, jos sitä on, näkyy siitä laitteesta.

Toinen poikkeus ovat vanhanaikaiset pysäköintimittarit suoraan parkkipaikan kohdalla; siihen vaan syötetään kolikoita ja that’s it.

Lisäksi on muitakin poikkeuksia milloin maksua ei välttämättä tarvita. Esim. Baysiden rantojen parkkipaikat ovat maksullisia, mutta kaupungin alueella asuvat saavat halutessaan autoonsa ”Beach Parking Permit”-tarran joka tuulilasissa esillä ollessaan oikeuttaa pysäköimään ilmaiseksi rantojen parkkipaikkoihin niin paljon kuin sielu sitää.

Parkkihalleihin pysäköinti onkin sitten oma taiteenlajinsa. Melbournen keskustassa on yli 70,000 parkkipaikkaa joista suurin osa on parkkihalleista joita löytyy käytännössä joka korttelista. Ihan surutta niihin ei kannata kuitenkaan päivällä ajella, tuntihinnat kun ko. paikoissa ovat yleensä väliltä älytön ja tolkuton; normaali tuntihinta parkkihalleissa on $10-20:n tienoilla ja normaali maksimipäiväveloitus luokkaa ~$50-60.

Allaoleva Exhibition St:n alkupään parkkihallin hinnoittelu on siitä pahimmasta päästä, joten jos välttämättä haluaa tuhlata lähemmäs satasen muutaman tunnin parkista niin sinne vaan😉 Välittömästi keskusta-alueen ulkopuolella – hyvinkin kävelymatkan päässä – hinnat laskevat huomattavasti, joten kaksi kertaa kannattaa miettiä ennen kuin aivan keskustaan tulee autolla.

Parkkihalleissakin tosin pääsee huomattavasti halvemmalla jos pystyy ajoittamaan asiointinsa oikein. Suurimmassa osassa halleja on arkisin ns. ”early bird”-hinta; jos halliin ajaa ennen tiettyä aikaa (yleensä klo 9:ää tai 10:tä) ja poistuu vasta iltapäivällä (yleensä klo 15 tai 16 jälkeen) on hinta huomattavasti huokeampi, normaalin taksan liikkuessa $15:n tienoilla. Lisäksi iltaisin (sisään klo 16 jälkeen) sekä viikonloppuisin on yleensä käytössä flat rate – normaalisti luokkaa $10-$15 – joka on siis tasataksa riippumatta pysäköinnin pituudesta.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: