Kirjoittanut sim | joulukuu 14, 2015

Zero Latency VR

Varoitus: tämä postaus ei liity Melbourneen tai Australiaankaan muuten kuin kokemuksen lokaation puolesta.

Nuorena aikuisena olin aika säännöllinen asiakas pelipaikoissa – tämä oli aikakaudella reilusti-viime-vuosituhannen-puolella, jolloin parhaat pelikokemukset eivät olleet koti-PC:eiden tai konsolien ääressä, vaan pelihalleissa pelattavien pelien parissa. Tuosta ajasta ollaan nyt sekä ajallisesti että kokemuksellisesti aika kaukana. Pelihalleja ei juuri enää ole, ja pelikokemukset ovat siirtyneet koteihin konsoleiden ja PC:eiden ääreen – tai nyttemmin myös mobiilien pariin.

Viime perjantaina kävin kuitenkin testaamassa yhtä pelipaikkaa jonka uskon vielä kääntävän tämän trendin päälaelleen. Tästä tulee ns. Iso Juttu ™, ja pelihallit tekevät paluun. Paikan nimi on Zero Latency VR josta alaa seuranneet ovat varmasti jo kuulleetkin. Kyseessä on maailman paras – ja, kröhöm, ainoa – reaaliaikainen vapaan liikkuvuuden monen pelaajan virtuaalitodellisuuspeli.

Nämä tulevaisuuden pelihallit vaan näyttävät vähän erilaisilta kuin ne vanhat. Tässä pelitila ja aseet odottamassa ottajaansa:

ZLVR1

Paikka on rakennettu teollisuushalliin ja sijaitsee keskustan tuntumassa North Melbournessa tämän vaatimattoman sisäänkäynnin takana:

ZLVR2

Itse peliä en lähde tässä sen enempää kuvailemaan, koska sen ovat tehneet jo muut paljon kattavammin. Kannattaa lukea vaikka CNetin:in ja Gizmodon arvostelut. Pääpointti tulee esille näistä lainauksista:

It’s the best virtual reality experience I have ever had. And I have tried them all.

Zero Latency is the best and most captivating and immersive and present virtual reality experience that I have ever tried.

Tästä lyhyestä videosta saa jonkinlaisen käsityksen pelistä; päälle puetaan tietokoneliivi (kevyehkön repun painoinen), Oculus Rift DK2 VR-lasit ja kuulokkeet. Käteen ase. Ja menoksi:

Tiimimme:

ZLVR3

Tunti kuluu nopeasti, ja pelin jälkeen sähköpostiin kolahtaa harvinaisen kattavat tilastot pelistä ja miten kenelläkin meni.

Ehkä itselleni yllättävintä kokemuksessa oli että vaikka grafiikka ja äänimaailma ei todellakaan ole mitään maailman huipputasoa, on kokemus todella mukaansatempaava. Itse pelissä ei tule esimerkiksi mieleenkään astua ”korkealta” sillalta sivuun tai kävellä virtuaalisen seinän läpi, vaikka teoriassa tietää olevansa tasaisella betonilattialla turvassa. Sen verran helposti aivot ovat huijattavissa. 129 kameraa seuraa pelaajia jatkuvasti ja peli varoittaa hyvin selkeästi jos yrittää kävellä oikeaa seinää päin, joka ei välttämättä ole pelissä seinän näköinen juttu ollenkaan – tila vaikuttaa siis paljon isommalta kuin onkaan.

Mikäli pelaaminen tai virtuaalitodellisuus yhtään kiinnostaa, takaan että tämä kannattaa käydä kokemassa. Tästä mallista kehittyy vielä jotain sellaista että niistä ei voi olla kuulematta.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: