Kirjoittanut sim | kesäkuu 8, 2016

Mainoksia ja heinäsirkkavohveleita

Voisiko olla tylsempää postauksen aihetta kuin mainokset?! Toivottavasti voisi, koska siitä meinasin kirjoittaa. Australiassa mainonta on keskimääräistä paljon isompi bisnes – rahaa siihen käytetään täällä toiseksi eniten maailmassa väestöön suhteutettuna, niukasti Yhdysvaltojen ohittamana. Vuonna 2014 Australiassa käytettiin mainontaan $486/hlö/v, Suomessa vastaavan summan ollessa ”vain” $294. Sillä summalla saa melkoisen määrän mainontaa milloin missäkin mediassa, enemmän ja vähemmän kohdennettua (enimmäkseen jälkimmäistä) ja enemmän ja vähemmän kiinnostavaa (enimmäkseen jälkimmäistä).

Henkilökohtaisesti alkuun todettakoon että vihaan ylivoimaisesti suurinta osaa mainoksista. Siksi käytänkin tietokoneella sekä AdBlock Plus että Disconnect.me-plugineita ja mobiilipuolella F-Securen AdBlocker:ia. Suosittelen kaikkia lämpimästi enkä voi suoraan sanottuna käsittää miten kukaan kestää Webiä ilman niitä. Sen lisäksi että verkossa pyrin pääsemään parhaani mukaan mainoksista eroon, en katso käytännössä lainkaan televisiota enkä juuri kuuntele radiotakaan, joten säästyn pitkälti valtamedioiden mainoksilta. Ilmaisjakelumainokset, joita tietysti postilaatikkoon jaellaan kieltotarrasta huolimatta, päätyvät suoraan kierrätysroskikseen käymättä lukijan kautta.

Mitä siis jää jäljelle? Ulkomainonta. Sitä on hankalampi ad-blockata. Niinpä otin satunnaisotoksen (=suurin osa ei ole hyviä) tänään vastaan tulleista ulkomainoksista ja pyrin lisäämään niihin jossain määrin mielenkiintoista kontekstia.

Terrorismi. Vaikka Australiassa ei juuri terrori-iskuja olekaan ollut, välillä sitä suunnittelevia ihmisiä jää kiinni. Hallituksella on vuosia ollut käytössä ns. National Security Hotline johon kansalaiset voivat soitella vinkkejä epäilyttävästä toiminnasta. Palvelua kampanjoidaan säännöllisin väliajoin, tuoreimpana allaoleva ”If it doesn’t add up, speak up”-kampanja:

ad1

Sairausvakuutukset. Koska Australiassa on eräänlainen hybridimalli julkisesta ja yksityisestä sairaanhoidosta, ovat sairausvakuutusmainokset yleisiä. Lisää sairausvakuutuksista tässä postauksessa, mutta mikä on allaolevan mainoksen pointti? Se, että jos ei ota 31-vuotiaaksi mennessä yksityistä sairausvakuutusta, joutuu siitä maksamaan enemmän sitten jos/kun sellaisen myöhemmin ottaa. Bupa on yksi isoimmista sairausvakuutusfirmoista.

ad2

Toinen iso sairausvakuutusyhtiö, Medibank, oli päättänyt vallata koko ratikan mainokselleen.

ad11

Toinen mainostyyppi mitä ei Suomessa näe ovat superien eli eläkerahastojen mainokset. Koska eläkerahaston saa valita itse sadoista vaihtoehdoista, monet mainostavat itseään aktiivisesti – itse voi tietysti päättää haluaako osallistua sellaiseen super:iin joka niitä rahastonhoitorahoja käyttää mainontaan.. Niitä en nyt sattunut tänään tosin kuvaamaan. Lisää Australian eläkejärjestelmästä yleensä voi lukea tästä postauksesta.

Julkinen korvausliikenne; asemilla tietysti on julkisen liikenteen – PTV:n, juna-operaattori Metro:n tai ratikka-operaattori Yarra Trams:in – omia mainoksia. Junilla ei kovin hyville surffirannoille täällä Melbournessa suoraan pääse, mutta silti porukkaa näkee välillä lautojen kanssa junissakin. Train replacement bus tarkoittaa busseja mitkä korvaavat junat jos linja on syystä tai toisesta poikki, mutta niihinpä eivät laudat ihan ymmärrettävästi ole tervetulleita. Polkupyöriä ja eläimiä näkee junissa paljon useammin, mutta niitäkään ei korvausbusseihin huolita.

ad3

Flinders Streetin juna-asemalla on kokolailla iso mainosnäyttö. Isot videot ovat sen verran tehokkaita että jopa askel hidastuu kun sen ohi kävelee.. ensimmäinen esimerkki on AirBnb. AirBnb on hyvin suosittu Australiassa niin matkustajien kuin hostienkin osalta; Melbournessa AirBnb-hosteja on noin kymmenen tuhatta, joten valinnanvaraa riittää. Satunnaista matkailijaa kehoitankin tutustumaan AirBnb-tarjontaan perushotellin sijasta.

ad4

Toinen firma joka on pitänyt viime viikkoina näkyvää mainoskampanjaa on Cisco. Cisco ei normaalille kuluttajalle ole tietysti kovin tunnettu merkki, ja tällainen yleisimagomainonta lähinnä B2B-bisnekselle onkin uudempi ilmiö. En tiedä mikä strategia kampanjan taustalla on; kenties ovat tajunneet että ei oikeastaan ole olemassa ”B2B-bisnestä”, vaan kaikki on human-to-human – tai sitten ovat siirtymässä enemmän kuluttajatuotteisiin.

ad5

Toinen asemalla näkyvä juttu tänään oli toisen median mainonta – radion. Koko Flinders Streetin asema oli pläästeröity Novan aamuradioshow:n mainoksilla. Radion paras kuunteluaika menee täällä ruuhka-aikojen mukaan; aamuisin töihin ajavien ja iltapäivisin kotiin ajavien huomiosta kilpailevat useammat radioasemat kokolailla aktiivisesti. Radiota kuuntelee muuten Victoriassa 84% väestöstä; aika moni siis, mutta kuitenkin yli 10%-yksikköä vähemmän kuin Suomessa.

ad6

Elokuvamainokset ovat tietysti yleisiä täälläkin. Tässä tulossa oleva Finding Nemo:n jatko-osa Finding Dory:

ad7

Yhä suurempi osa mainoksista on isoja videotauluja julisteen sijasta. Tämä esimerkki osoittaa samalla että alkoholimainonta on täällä laillista (tupakkamainonta sen sijaan ei):

ad9

Samasta aiheesta toinen mainos arkistoista – lähinnä siksi että perusmainoksesta poiketen tämä on mielestäni jopa aika hauska:

ad14

Koulutus on iso bisnes Australiassa – $20 miljardin dollarin bisnes. Lienee siis luonnollista että eri opinahjot mainostavat itseään kokolailla aktiivisesti. Esimerkkinä toimikoon tämä Sagen bussinperämainos:

ad12

Tylsää! Milloin tässä nyt päästään niihin heinäsirkkavohveleihin?

No nyt. Lounaalla nimittäin satuin kulkemaan Melbourne Central:in läpi, johon The Economist-lehti oli pystyttänyt kampanjapisteensä. $15:lla olisi saanut 12 viikon digitilauksen tähän yhteen maailman parhaista lehdistä (IMHO, YMMV) – olisi saanut, koska olen jo tilaaja. Jakoivat kuitenkin hyönteisvohveleita; The Economist, kuten moni muukin taho, on sitä mieltä että maailmassa pitäisi suurempi osa proteiinista saada lihan sijaan hyönteisistä. Tarjolla oli muutamaa eri hyönteisvohvelia; jauhomatoja, heinäsirkkoja ja jotain kolmatta jota en muista.

ad10

Valitsin heinäsirkan; jauhomatoja kun olin jo Suomessa maistanut aiemminkin. Herkullisia. Ihan oikeasti. Osittain – kenties suureltakin osin – varmasti siitä syystä että heinäsirkkapitoisuus ei näissä vohveleissa nyt ollut suuren suuri, ja mikäpä ei maistuisi hyvältä kun siihen lisää riittävästi suklaata?🙂

ad13


Responses

  1. Kiitos, työskentelen tämän aiheen parissa, joten aihe on minusta mielenkiintoinen🙂

    Mainontaan käytettävästä rahasta se huomio, että Suomessa mainosten määrä on merkittävästi vähentynyt viime vuosikymmenenä (luultavasti vuoden 2008 talouskriisi veti luvut todella alas, ja sen jälkeen ei enää palauduttu ”normaalitilaan”). Monet alat saavat tulonsa mainoksista (mainostoimistojen lisäksi) kuten esim sanomalehdet, televisiotuotantoyhtiöt, ulkomainontayritykset jne jne.
    Suomessa, niin digitaalisia kuin paperisia lehtiä selaillessa törmää tyhjiin mainospaikkoihin. Lisäksi televisiomainosten määrä on vähentynyt. Jos tätä ongelmaa ei ole Australiassa, niin se vaan kertoo hyvästä talouden tilasta.

    Mutta mielenkiintoista on jatkuva muuttuminen, se missä nuoret sukupolvet viettävät aikansa, niin sinne myös lopulta mainostajat (ja yritykset) menevät. Kuten nyt ovat pelit ja youtube. Suomessa ainakin tubettamisesta on tullut ihan oikea ammatti. Nyt näyttää siltä että tubettaja, jolla on miljoona katsojaa, alkaa olemaan merkittävä mainoskanava. Aikuiset ei vaan tahdo ymmärtää tätä tubettamista yhtään.

    • Kiitos kommentista! Kyllä täälläkin esim. printtimedia on kärsinyt viime vuosina (esim. lehtimainonnan määrä puolittunut ~10v:n aikana), mutta kokonaissumma on silti kansainvälisesti valtavan iso.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: